tag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post3352944085161515273..comments2023-04-02T11:28:44.093+03:00Comments on "Hätäkeskus, kuinka voin auttaa ja palvella...": mitä kysytäänpäivystäjähttp://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comBlogger67125tag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-88621444514940666602009-06-06T22:15:37.449+03:002009-06-06T22:15:37.449+03:00Jouduin vähän aikaa sitten seuraavanlaiseen tilant...Jouduin vähän aikaa sitten seuraavanlaiseen tilanteeseen: Löysin ihmisen, joka oli "kuolleen näköinen". Soitin hätäkeskukseen ja kerroin havaintoni. Siellä oltiin aika huolettomia...Kysyin sitten itse, että pitääkö tehdä jotain. Sanoivat, että ei, lähetetään viranomaiset paikalle....Oletin siis,että ambulanssi ja poliisit tulevat paikalle (poliisit löytöpaikan takia)...Meni vajaa puoltuntia mutta mitään ei kuulunut. Soitin uudestaan ja minulle sanottiin, että "sinullehan soitettiin takaisin ja sanottiin, että viranomaiset tulee noin puolen tunnin päästä". Ei minulle kukaan ollut soittanut...Päivystäjä meni vähän hiljaiseksi ja sanoi, vaan että jaa...Loppujen lopuksi poliisit ja ruumisauto tulivat puolentoistatunnin päästä ekasta hälytyksestä. Mielestäni maallikkolle sysättiin liian suuri vastuu, mistä voin tietää varmaksi, että ihminen oli kuollut? Ehkä sydämessä olikin vielä "virtaa" ja se olisi saatu käyntiin....Kyseessä oli yhdeksänkymppinen mies mutta silti...Onko tämä yleinen käytäntö, että ambulanssia ei tule?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-62377334937907398572009-02-07T18:01:00.000+02:002009-02-07T18:01:00.000+02:00Jaha. Taidan olla nyt sitten ihan harvinainen tap...Jaha. Taidan olla nyt sitten ihan harvinainen tapaus kun olen soittanut hätäkeskukseen seitsemän tai kahdeksan kertaa.<BR/><BR/>Eli ainakin kaksi puhelua ennen sitä, kun muutin eräiden häiriköiden naapuriin. Toinen oli tielle nukahtanut jamppa. Toinen oli kuollut mies.<BR/><BR/>t. SiipisAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-62665610021335055132009-02-03T16:53:00.000+02:002009-02-03T16:53:00.000+02:00"Ehkäpä sinun pitäisi laatia postaus aiheena jonki..."Ehkäpä sinun pitäisi laatia postaus aiheena jonkin sortin tavalliset soitot. Että kirjoitat tänne meille esimerkkikeskustelun soittajan ja päivystäjän välillä jossakin sellaisessa asiassa mikä voisi kenen hyvänsä meidän kohdalle joskus tulla."<BR/>-----------------------------<BR/><BR/>Ei mikään huono idea, laitetaan korvan taakse, :).päivystäjähttps://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-84267609192852375882009-02-03T16:52:00.000+02:002009-02-03T16:52:00.000+02:00"Ainakin pääkaupunkiseudulla on pelastuslaitoksen ..."Ainakin pääkaupunkiseudulla on pelastuslaitoksen lisäksi useita yksityisiä ambulanssifirmoja. Jos kotona tms. on tilanne, joka vaatii ambulanssia mutta ei ihan heti, mutta oma kyytikään ei riitä, voiko asianomainen itse soittaa kiireettömän lanssin esimerkiksi HES:iltä tms? Vai kuuluisiko kyydin kiireellisyyden arvio aina joka tapauksessa mennä 112:n kautta? Kaipa, koska ei HES:issä ym. varmaankaan istu langan päässä sellaista päivystäjää, jolla olisi aikaa tehdä arvio jokaisesta soittajasta, vaan eivätkös he vain lähinnä tarpeen vaatiessa ota vastaan keikkoja 112:lta sekä sairaaloista ym. esim. kiireettömiä sairaalasiirtoja?"<BR/>--------------------------------<BR/><BR/>Tuo on hyvä kysymys... itse en ole tehnyt töitä Helsingin hätäkeskuksessa, joten en tiedä mikä heillä on ohjeistuksena. Tämä on nimenomaan helsinkiläinen tapa, tiedän, että ainakin Espoossa yksityiset sairaankuljetusyhtiöt ottavat vastaan tehtäviä ainoastaan hätäkeskuksen kautta. Saman luulisin koskevan Vantaata.<BR/><BR/>Näen tässä kuitenkin parikin ongelmaa; moni, joka soittaa hätäkeskukseen vähättelee omaa hätäänsä, varsinkin vanhemmat ihmiset, "älkää sit tulko pillit päällä" jne, vaikka potilas on oikeasti henkihievereissä. Mitä jos tällainen soittaa HES:iin, Esperiin tms.? En myöskään tiedä mikä on näiden yksityisten firmojen ohjeistus, millä tavalla ne priorisoivat, minkälaiset protokollat heillä on, tai onko sellaisia. <BR/><BR/>Katsoin itse HES:in sivuilta ohjeen, jonka mainitsit, mutta se oli vanha, kirjattu sivuille useampi vuosi sitten, en tiedä onko se up to date. <BR/><BR/>Minun täytyy oikein selvittää tätä asiaa, heräsi nimittäin mielenkiinto emmekä me omassa vuorossa työpaikalla keksineet mitään suoraa sääntöä-ratkaisua tähän.<BR/><BR/>Selvitän siis.päivystäjähttps://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-76144960183893457582009-01-31T07:14:00.000+02:002009-01-31T07:14:00.000+02:00"Antaisin vinkin: jos vielä joudut pyytämään hälyt..."Antaisin vinkin: jos vielä joudut pyytämään hälytyskeskuksesi kautta poliisia pikaisesti paikalle, yritä kertoa hälytyskeskukseen edes lyhyt yksinkertainen ja ytimekäs kuvaus tilanteesta, johon poliisia tarvitset: "tekijä sisällä", "tekijä vielä mahdollisesti paikalla", "kohdehenkilö kohdattu, tilanne ei hallinnassa" tms. Mahtuu varmasti samaan lauseeseen, kun millä apua pyydät."<BR/><BR/>Itse työskentelen myös vartijana/JV:nä ja tässä vajaan kymmenen vuoden aikana on joutunut niin monesti soittamaan häkeen että menee jo rutiinilla.<BR/><BR/>Aina ei vain tunnu häkepäivystäjä ymmärtävän että nyt on oikeasti hieman kädet täynnä tekemistä, vaikka sen on selvästi hänelle artikuloinut.<BR/><BR/>Muutamaan otteeseen on joutunut oikeasti ärähtämään että "jos nyt lopettaisit turhanpäiväisen kyselemisen/jahkailemisen ja hälyttäisit apua" ja sitten katkaista puhelu jotta voi jatkaa töitä.<BR/>On hieno koittaa pitää kiinniotettu hallinnassa, soittaa häkeen ja koittaa käskyttää kiinniotetun kavereita pysymään loitolla.. ja siis näitä kaikkia yhtäaikaa, yksin.<BR/><BR/>Tuntuu että samankaltaisissa tilanteissa toinen päivystäjä kysyy vain tarvittavat tiedot kun toinen saattaa ruveta kyselemään kaikkea täysin turhanpäiväistä. Ja kyllä, tiedän että teidän täytyy kysyä ne tietyt kysymykset, tietyissä tilanteissa.<BR/><BR/>Mitä esimerkiksi päivystäjälle kuuluu kiinniotetun syntymäaika, murtokohteen omistaja, tms? Eikös ne poliisit sitten kerää ne tarvittavat tiedot kun on saatu tilanne hallintaan.<BR/><BR/>Mutta eipä siinä, meitä on moneksi.<BR/>Ja kiitos hyvästä blogista!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-92165079939478443852009-01-28T22:59:00.000+02:002009-01-28T22:59:00.000+02:00Ehkäpä sinun pitäisi laatia postaus aiheena jonkin...Ehkäpä sinun pitäisi laatia postaus aiheena jonkin sortin tavalliset soitot. Että kirjoitat tänne meille esimerkkikeskustelun soittajan ja päivystäjän välillä jossakin sellaisessa asiassa mikä voisi kenen hyvänsä meidän kohdalle joskus tulla.<BR/><BR/>Mummo saa sydärin tai todistaa autokolaria tai jotain sellaista "tavallista".<BR/><BR/>Näin pääset opettamaan meitä miten tehdään ihan oikeaoppinen hätäpuhelu! :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-51256107562477691312009-01-28T19:57:00.000+02:002009-01-28T19:57:00.000+02:00Äh, tarkistin asian HES:in sivuilta ja kyllähän si...Äh, tarkistin asian HES:in sivuilta ja kyllähän sinne voi kuka tahansa soittaa jos kiireetöntä ambulanssia tarvii.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-86638937574844097352009-01-28T19:54:00.000+02:002009-01-28T19:54:00.000+02:00Ainakin pääkaupunkiseudulla on pelastuslaitoksen l...Ainakin pääkaupunkiseudulla on pelastuslaitoksen lisäksi useita yksityisiä ambulanssifirmoja. Jos kotona tms. on tilanne, joka vaatii ambulanssia mutta ei ihan heti, mutta oma kyytikään ei riitä, voiko asianomainen itse soittaa kiireettömän lanssin esimerkiksi HES:iltä tms? Vai kuuluisiko kyydin kiireellisyyden arvio aina joka tapauksessa mennä 112:n kautta? Kaipa, koska ei HES:issä ym. varmaankaan istu langan päässä sellaista päivystäjää, jolla olisi aikaa tehdä arvio jokaisesta soittajasta, vaan eivätkös he vain lähinnä tarpeen vaatiessa ota vastaan keikkoja 112:lta sekä sairaaloista ym. esim. kiireettömiä sairaalasiirtoja?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-54157023162023377922009-01-25T04:25:00.000+02:002009-01-25T04:25:00.000+02:00"Päivystäjälle tiedoksi, että ihan parin kuukauden..."Päivystäjälle tiedoksi, että ihan parin kuukauden sisään oli uutisissa, että hätäkeskus käsitteli kuluneen vuoden aikana kolme miljoonaa puhelua :)"<BR/><BR/>Noniin. Luin tämän kommentin jo ennenkuin tässä äskettäin näin uuden uutisen, jossa sanottiin, että hätäpuheluita tuli viime vuonna 3.9 miljoonaa. Ihan kunnioitettava määrä siis.päivystäjähttps://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-15448756719673173092009-01-25T04:22:00.000+02:002009-01-25T04:22:00.000+02:00"Vähän hämmentävää oli kyllä lukea että ambulansse..."Vähän hämmentävää oli kyllä lukea että ambulansseja on mennyt väärään kuntaan samannimiselle kadulle. Ainakin itse soittaessani kerroin kadunnimen, joka on ainoa laatuaan Suomessa ja silti päivystäjä varmisti kaupungin, hyvä niin. Taisi vielä kysellä kahteen kertaan minkälainen talo on kyseessä."<BR/><BR/>Nykyään päivystäjä kysyykin paikkakunnan nimen, heti ensimmäisenä. Se kysytään vaikka päivystäjä jo tietää, mistä paikasta on kyse, koska mitä jos jossain muualla yhtäkkiä onkin samanniminen kylä tms. josta päivystäjä ei tiedä yhtään mitään. Eli aina kysytään, koskaan ei saa olettaa. <BR/>Ennenvanhaan tämä ei ollut yhtä tärkeää, tai toki oli, mutta pienemmillä hälytysalueilla oli helpompi olettaa asioita. Kommenttini siitä, että ennen on mennyt ambulansseja väärään kuntaan jne. liittyi siihen, että ennen nrotiedustelu tosiaan yhdisti suoraan puhelun, joka silloin meni siihen keskukseen, jonka alueella nrotiedustelun keskus oli. Ennenkuin tämä selvisi, niin päivystäjille kävi joskus niin, että he olettivat, että kyseessä oli heidän alueen Seponkatu, ei kukaan osannut kuvitellakaan, että ilmoittaja olikin toisella puolella Suomea. <BR/>-----------------------<BR/><BR/>"Edellisen tapauksen perusteella olen vähän miettinyt että 10022 ei välttämättä ollut huono numero ollenkaan kun juuri näitä ei missään nimessä mitään hätää käsittäviä tilanteita ei silloin tulisi hätäkeskusta tukkimaan."<BR/><BR/>Moni poliisitilanne ei ole kiireellinen, mutta vaatii partion paikalle, ja partioiden taas ovat hätäkeskuksen listoilla, ja ns. ohjauksessa. Eli meidän täytyy tietä missä ne ovat ja mitä ne ovat tekemässä. Siksi myös kiireettömät asiat tulevat hätäkeskuksen kautta. Me hallinnoimme alueen partioita. Sama muiden viranomaisten kanssa, esim. siksi ei pidä soittaa suoraan ambulanssille, jos sitä kaipaa. Meillä täytyy olla tieto siitä, mitä yksiköt tekevät, voidaanko heidät irroittaa jne. Toki, aina voisi kailottaa eetteriin ja harjoittaa ns. huutokauppaa, kuka ottaa tämän keikan, mutta siitä ei tulisi mitään.<BR/><BR/>Tämä on tosiaan yksi syy siihen, miksi kaikki asiat, jotka vaativat yksikön paikalletuloa, joudutaan kärräämään hätäkeskuksen kautta. Niin kauan kuin samat yksiköt hoitavat niin kiireettömiä kuin myös kiireellisiä tehtäviä.päivystäjähttps://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-69908692308208054132009-01-24T19:55:00.000+02:002009-01-24T19:55:00.000+02:00Eli eskomatinjorma on mitä ilmeisimmin yksityisen ...Eli eskomatinjorma on mitä ilmeisimmin yksityisen turvallisuusfirman vartija:)<BR/><BR/>Antaisin vinkin: jos vielä joudut pyytämään hälytyskeskuksesi kautta poliisia pikaisesti paikalle, yritä kertoa hälytyskeskukseen edes lyhyt yksinkertainen ja ytimekäs kuvaus tilanteesta, johon poliisia tarvitset: "tekijä sisällä", "tekijä vielä mahdollisesti paikalla", "kohdehenkilö kohdattu, tilanne ei hallinnassa" tms. Mahtuu varmasti samaan lauseeseen, kun millä apua pyydät.<BR/><BR/>Lyhytkin kuvaus tapahtumasta helpottaa hätäkeskuksen ja poliisin kenttäjohtajan työtä.<BR/><BR/>Tsemppiä sinulle raskaaseen ja luultavasti alipalkattuun ruohonjuuritason turvallisuustyöhösi!Häkepässihttps://www.blogger.com/profile/13983532183928969213noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-298567150659025072009-01-24T15:25:00.000+02:002009-01-24T15:25:00.000+02:00Blogisi on aivan mahtava ja tekstiäsi mukava lukea...Blogisi on aivan mahtava ja tekstiäsi mukava lukea.<BR/><BR/>Itse olisin varmaan kuuliainen soittaja, koska tietäisin, että saan langan toisesta päästä kenties elintärkeää apua. Tilannetta ei voi toki tietää etukäteen. Saattaisin myös mennä paniikkiin, mutta en usko, että se estäisi minua toimimasta. Toivottavasti ei tarvitse koskaan testata miten käy.<BR/><BR/>Teet arvokasta työtä. Ja kiitos siitä! Sitä ei koskaan tiedä, kuka meistä seuraavaksi juttelee kanssasi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-27622981512229405822009-01-24T12:33:00.000+02:002009-01-24T12:33:00.000+02:00^En ymmärrä, mitä tarkoitat omalla hälytyskeskukse...<I>^En ymmärrä, mitä tarkoitat omalla hälytyskeskuksella? Miten he tiesivät, missä olet ja mitä on tapahtunut?</I><BR/><BR/>Jossain hälyttää. Sanotaan nyt vaikka lasirikko tai ir-tutka. Hälytyskeskus ilmoittaa minulle. Lähden matkaan, kun saavun paikalle kuittaan olevani paikalla. Tarkastan tilanteen ja ryhdyn tarvittaviin toimiin. Sillä kertaa se oli mahd. nopea viranomaisten hälyttäminen ja mahd. nopea sen takia että en voinut varmistua siitä oliko tekijä vielä paikalla ja puhelimessa pälättäminen voi koitua kohtalokkaaksi. Hälytyskeskus siis tiesi että mikä oli hälyttänyt ja kun pyydän pikaisesti ratsuväkeä, niin voivat he päätellä siitä että siellä on tilanne päällä. <BR/><BR/>Oma hälytyskeskus on siis firman hälytyskeskus johon asiakkaan rikosilmoitinjärjestelmä on liitetty. Ei tule sekoittaa hätäkeskukseen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-66745903044738963762009-01-24T11:27:00.000+02:002009-01-24T11:27:00.000+02:00^En ymmärrä, mitä tarkoitat omalla hälytyskeskukse...^En ymmärrä, mitä tarkoitat omalla hälytyskeskuksella? Miten he tiesivät, missä olet ja mitä on tapahtunut?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-51333408969640056962009-01-24T02:04:00.000+02:002009-01-24T02:04:00.000+02:00Aivan loistava blogi kiitos!Hätäkeskukseen joutuu ...Aivan loistava blogi kiitos!<BR/><BR/>Hätäkeskukseen joutuu työn puolesta soittamaan useasti. Yleensä on aikaa selittää tilanne pitkä kaavan kautta, mutta melkein nolottaa kun kerran joutui tosin oman hälytyskeskuksen kautta ilmoittamaan hätäkeskukseen että "poliisi tänne heti". Tosin hälytyskeskus tiesi missä olen ja minkälainen hälytys oli tullut jotta paikalle piti mennä. Poliisi saapui paikalle kahden partion voimin noin parissa minuutissa ja koirapartio viidessä. Kunnioitettava suoritus :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-20027150116927450522009-01-23T20:09:00.000+02:002009-01-23T20:09:00.000+02:00"Säikähdin hieman kun päivystäjä keskeytti puheeni..."Säikähdin hieman kun päivystäjä keskeytti puheeni jämäkästi ja totesi, että tietää jo kyseiset asiat, ja kehotti minua menemään asiaan. Ajattelin, että olen tehnyt jotain väärin, vaikka yritin aloittaa puhelun saamieni oppien mukaisesti. Minulle tuli myös yllätyksenä miten hän saattoi tietää tapahtumat jo."<BR/>----------------<BR/>Puhelut ohjautuvat aina oikeaan paikkaan suoraan (poikkeuksena esim. alueiden rajat, jolloin linkki voi vetää puhelun naapurihätäkeskukseen), ja ellei ole suurta hässäkkää päällä, niin päivystäjät kykenevät pitämään jonkunverran tilannekuvaa yllä, eli mitä tapahtuu alueella, mitä muut päivystäjät tekevät. Varsinkin onnettomuustilanteet, ja muut hätätilanteet ovat huomiotaherättäviä. Joten jos tulee uusi soitto, niin päivystäjä on ellei heti, niin hyvin nopeasti kartalla missä mennään. Tällaisissa "uusi soitto"-tilanteissa on hyvä sanoa heti alkuun, että "soitin aikaisemmin apua tänne" tai muuta vastaavaa.<BR/><BR/>------------------<BR/>"Päivystäjä totesi minulle, että apu saapuu paikalle pian, eikä minun tarvitse tehdä mitään. Syytin itseäni silloin, että en osannut kertoa tarpeeksi uhrista, ja päivystäjä luovutti, enkä siksi saanut ohjeita auttaa uhria. Lopuksi päivystäjä toivotti iloisella ja hymyilevällä äänellä oikein hyvää päivänjatkoa."<BR/>------------------<BR/>Ainoastaan tuon sinun kuvailemasi sanavaihdon perusteella voisi melkein sanoa, että päivystäjä on tehnyt virheen, tietämättä sen enempää asiasta tietenkin. Vaikka liikenneonnettomuudessa hälytykseen vaadittavat tiedot ovat energia ja osallisten määrä, niin kyllä päivystäjiä myös kiinnostaa mitä nämä osalliset tekevät, esim. ovatko hereillä, kävelevätkö, mitä valittavat. Jos esim. osallinen on tajuton, se vaatii lisähälytyksen esim. medihelin paikalle. <BR/><BR/>Mitä tulee tuohon puhelun lopetukseen niin siinä on yhtä monta tapaa kun on päivystäjiä. Itse taidan viljellä jotain tyyliin: "Asia on selvä näin, voidaan lopettaa".<BR/>Joskus sitä huomaa vahingossa sanovansa jotain sinun esimerkin suuntaista, ja silloin ei voi muuta kuin naurahtaa tilanteen korniudelle ja takoa päätään. Joskus automaattivaihde menee päälle ja aiheuttaa kyseisiä tilanteita. Eihän se fiksua ole, ei ollenkaan.päivystäjähttps://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-80740330960960549412009-01-23T19:44:00.000+02:002009-01-23T19:44:00.000+02:00"Itse ainakin opin tästä, että jatkossa sitten tee..."Itse ainakin opin tästä, että jatkossa sitten teeskentelen hätääntynyttä. Ettei vain tule niitä vääriä signaaleja."<BR/>----------<BR/>Tuo kertoo ensinnäkin hyvin sen, miten paljon ala on kehittynyt kymmenessä vuodessa. Kymmenen vuotta sitten oltiin lapsenkengissä, ensimmäiset nykymuotoiset päivystäjäkurssit olivat vasta valmistuneet eikä alalla ollut vielä selkeää ohjeistusta. Riskinarvio-ohjeet tulivat käyttöön vasta 1997. <BR/>Eli tuota aikaa ei voi mitenkään verrata nykypäivään. Moni aluehälytyskeskus olisi melkein ollut rinnastettavissa taksikeskukseen tuolloin.<BR/><BR/>Se, että ilmoittaja vaikuttaa hätääntyneeltä ei vaikuta yhtään avun saantiin, samat kysymykset esitetään ja vastausten perusteella tehdään se päätös. Se voi ainoastaan hankaloittaa puhelunkäsittelyä ellei ilmoittaja rauhoitu ja ole yhteistyökykyinen.<BR/><BR/>Mutta toivottavasti sinun ei tarvitse koskaan enää soittaa 112:een.päivystäjähttps://www.blogger.com/profile/13738315634552365867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-4620824200760714842009-01-23T18:32:00.000+02:002009-01-23T18:32:00.000+02:00Itse jouduin soittamaan hätänumeroon noin vuosikym...Itse jouduin soittamaan hätänumeroon noin vuosikymmen sitten, kun äitini ilmeisesti kaatui ja kuulin vain kovan kömähdyksen. Sekavia puhui, mutta oli tajuissaan.<BR/><BR/>Ilmeisesti oma synnynnäinen rauhallisuus puhelua tehdessä tulkittiin väärin, ja hätäkeskuksen päivystäjä ei hirveästi kysellyt. Ambulanssin tulossa kesti yli tunti, ei ollut sireenejä eikä mitään ja ambulanssimiehet olivat kovin välinpitämättömiä tullessaan, vaikka ikäihmisen kaatuminen saattaa merkitä paljonkin.<BR/><BR/>Itse ainakin opin tästä, että jatkossa sitten teeskentelen hätääntynyttä. Ettei vain tule niitä vääriä signaaleja.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-77937620594225598562009-01-23T11:07:00.000+02:002009-01-23T11:07:00.000+02:00Elinalle: Kuten joku jo totesi, ei hätäkeskuslaito...Elinalle: Kuten joku jo totesi, ei hätäkeskuslaitoksen virkamiehet pysty tällaista kirjoittamaan. Tämän bloginpitäjä on varmasti aito oma itsensä ja on kyllä yksin tehnyt hätäkeskuslaitoksen toiminnalle parempaa PR:ää kuin koko laitoksen johto yhteensä. Tämä valistus kansalle on jäänyt johdolta kyllä aivan lapsenkenkiin. <BR/><BR/>Tietämättömyydestä (Ei tyhmyydestä) johtuu moni negatiivinen kommentti, mitä häke saa päällensä. Jopa sellaisista asioista mikä ei ole hätäkeskuslaitoksen syytä. Virallisen linjan mukaan kun syytöksiä ei näköjään kommentoida, monelle näköjään tulee se (väärä) luulo että hiljaisuus on myöntymisen merkki. Näinhän ei ole.<BR/><BR/>Jos ambulanssia ei ole vapaana, sitä ei ole. Kenen syy se sitten on? Ei ainakaan häken. Valittakaa oman sairaanhoitopiirin pomoille jos ambulansseja on liian vähän. ja niitä yleensä on liian vähän, ainakin sillä paikkakunnalla missä itse asun.<BR/><BR/>Hämmästyttää että jopa toimittajat, joiden pitäisi (?) olla keskitasoa viisaampaa sakkia, suuri osa heistä ei ymmärrä laitoksen toiminnasta mitään. Asia on kyllä havaittavissa lehtikirjoituksia lukemalla. Eräskin luuli että hätäkeskus on se yleinen instanssi joka VASTAA pelastuslaitosten ja poliisienkin toiminnasta. Huh.. No ei ole.<BR/>Ei ihme jos kansa saa väärää infoa toimintaperiaatteista<BR/><BR/>Päivystäjien koulutus on suunnattoman paljon parempi kuin ennen, tehtäväkenttä ja riskinarviointi on aivan eri tasolla kuin ennen myös. Työ on siis myös vaikeampaa. Tehtäviä on enemmän kuin ennen, mutta säästöjen takia suorittavaa porukkaa kentällä on vähemmän kuin ennen. Päivystäjä on aika tiukilla välillä kun pitää priorisoida mille keikalle se ehkä ainoa ambulanssi joka on lähistöllä, ekana menee.<BR/><BR/>Hälytysvasteista on jatkuvaa kitinää. No, pelastulaitokset ovat itse ne vasteet määritelleet, onko Häken vika jos ne eivät toimi?<BR/><BR/>Kansalle vain pitäisi informoida paremmin miten/kuinka/miksi järjestelmä toimii! Mutta kun edes osa "punahousuisista" ammattilaisista ei sitä tiedä, miten kansa sitten? <BR/><BR/>Siinä informaation jakamisessa Sinä, tämän blogin kirjoittaja, teet loistavaa työtä kuvaillessasi vaikeaa alaa!<BR/><BR/>Kansalaistaito pitäisi palauttaa kouluihin, tuntuu että nykyihmiset ovat todella uusavuttomia.<BR/><BR/>Jaakko Fagerlund: 3 miljoonaa on varmasti se OIKEIDEN hätäpuheluiden määrä. Siihen päälle reilu miljoona turhaa (häirintää,112:n kuulumattomia puheluita kuten "milloin voi vaihtaa talvirenkaat")<BR/>puhelua, jotka aiheuttavat joskus viiveitä todellisille avuntarvitsijoille.<BR/><BR/>Jaksamista raskaassa työssäsi Sinulle joka tätä blogia kirjoitat!<BR/>T. ex-"pässi"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-71154986710902795052009-01-23T06:40:00.000+02:002009-01-23T06:40:00.000+02:00Hei ja kiitos taas uusimmasta tekstistä. Minusta t...Hei ja kiitos taas uusimmasta tekstistä. Minusta tämä blogi on aivan mahtava ja valottaa päivystäjien työtä tavallisellekin kansalle. <BR/><BR/>Vähän hämmentävää oli kyllä lukea että ambulansseja on mennyt väärään kuntaan samannimiselle kadulle. Ainakin itse soittaessani kerroin kadunnimen, joka on ainoa laatuaan Suomessa ja silti päivystäjä varmisti kaupungin, hyvä niin. Taisi vielä kysellä kahteen kertaan minkälainen talo on kyseessä.<BR/><BR/>Olen lisäksi ihmetellyt vähän hätänumeron käyttöä ja eikö poliisia saa tosiaankaan muuten kiinni. Hulluin tapaus minkä tiedän sattui kun minut lukittiin sisälle kirjastoon vahingossa sen mennessä kiinni. Noh, lueskelin rauhassa kirjaa kun vartija tuli sisälle, herkkä liiketunnistin oli kuulemma hälyttänyt. Olin lähikirjastossa taskuttomissa kesävaatteissa joten eipä ollut lompakkoa mukana, ja vartijan piti kuulemma tarkistaa henkilöllisyys. Hän siis soitti poliisit ja mistäs muualtakaan kuin hätänumerosta. Partio oli kuulemma lähellä mutta ei 40 minuutissa ilmaantunut paikalle, heillä oli varmaan tärkeämpääkin tekemistä, esim. kahvitauko ;)<BR/><BR/>Edellisen tapauksen perusteella olen vähän miettinyt että 10022 ei välttämättä ollut huono numero ollenkaan kun juuri näitä ei missään nimessä mitään hätää käsittäviä tilanteita ei silloin tulisi hätäkeskusta tukkimaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-66551123084508276182009-01-22T18:25:00.000+02:002009-01-22T18:25:00.000+02:00Kyllä ne puhelinnumerot jää vaihtamatta ambulanssi...Kyllä ne puhelinnumerot jää vaihtamatta ambulanssin tultua, ihmiset joutuvat tyydyttämään uteliaisuutensa jollakin muulla tavalla. Joskus silminnäkijän numero voidaan kirjata ensihoitokertomukseen, mutta silloinkin aloite tulee hoitohenkilökunnalta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-84372628616067622152009-01-22T00:47:00.000+02:002009-01-22T00:47:00.000+02:00Kiitoksia,ennenkaikkea siitä,että olet siellä.Minä...Kiitoksia,ennenkaikkea siitä,että olet siellä.<BR/>Minä teen työtä tiellä,yksin,ajan taksia ja usein on tullut 112:een soitettua. Asiakas on sanut sairaskohtauksen,katuväkivalta..rattijuopot...<BR/>Ja vaikka täällä yössä paljon näkee,tottuu kohtaamaan uskomattomia asioita,niin teille soittamiset,joka ikinen ovat mieleen jääneet. <BR/>Siis suuri kiitos ja tsemppiä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-12422150502416682832009-01-21T20:04:00.000+02:002009-01-21T20:04:00.000+02:00Ai niin, piti ehdottaa, että mikäli tilanne sallii...Ai niin, piti ehdottaa, että mikäli tilanne sallii, voisi varmaan hätäkeskukseen soittanut ohikulkija myös antaa ambulanssiin uhrin matkaan oman nimensä ja yhteystietonsa - potilas voi halutessaan sitten itse kertoa, kuinka kävi. Minä ainakin, jos joutuisin vaikka onnettomuuden uhriksi, mielelläni kiittäisin avun soittanutta, jopa tarjoamalla leivoskahvit Fasulla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-1649678638129405642009-01-21T19:23:00.000+02:002009-01-21T19:23:00.000+02:00Päivystäjälle tiedoksi, että ihan parin kuukauden ...Päivystäjälle tiedoksi, että ihan parin kuukauden sisään oli uutisissa, että hätäkeskus käsitteli kuluneen vuoden aikana kolme miljoonaa puhelua :)Jaakko Fagerlundhttps://www.blogger.com/profile/05812912968835218076noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2739880386263853455.post-88207618935070897732009-01-21T17:03:00.000+02:002009-01-21T17:03:00.000+02:00Anonyymille:"Mutta se "hyvää päivänjatko...Anonyymille:<BR/>"Mutta se "hyvää päivänjatkoa", onko se tyypillisin tapa päivystäjillä lopettaa puhelu? Jos on, pitäisikö sen olla vaikka: "Parempaa päivänjatkoa!" :)"<BR/><BR/>Itse päätän puhelun sanoilla: "Jos tilanne muuttuu, uusi soitto <BR/>112:een."<BR/>Toivoisin myös, että ihmiset soittaisivat muuttuneesta tilanteesta. Kuten useasti on tullut ilmi/esille, annetaan hätäkeskuksesta ohjeita ja toimintamalleja uusiin muuttuneisiin tilanteisiin. Ainakin ideaalitilanteessa. Tiedän toki, ettei näin aina tapahdu, mutta teoreettisesti päällekkäisenkin ilmoituksen ollessa kyseessä, on syytä kevyt riskinarvio tehdä uudestaan. Tästä poikkeuksena esim. neljäs tai viides samanaikainen puhelu samasta kohteesta, jolloin hätäkeskusessa sovitaan pikaisesti yleensä, että ensimmäiset/parhaat tiedot siihen mennessä saanut jatkaa puhelua.<BR/>Toimintamalleja on useita, mutta itse ainakin päätän puhelun nopeasti, ja otan jonosta seuraavaa, koska ei voi tietää mitä sieltä tulee...<BR/><BR/>Tässä päivystäjän kirjoituksessa tuli hyvin esille, että ilmoittajan hoputtamisesta voi olla jopa haittaa, ainakaan yhtään se ei nopeuta toimintaa. Tästä syystä ilmoittajan puhetulva keskeytetään, ja kysytään jotain välittömästi tarvittavaa olennaista tietoa. "Laita se auto vaan tulemaan" tms. ovat NIIN tuttuja fraaseja, että niistä en välitä enää yhtään. Toisaalta kun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ilmoittaa avun olevan jo hälytetty/matkalla >> rauhoittuu ilmoittaja lähes poikkeuksetta. <BR/>Erittäin tärkeä osa hätäkeskuksen työtä on ohjeistuksen antaminen avun hälyttämisen aikana/jälkeen. Ja kehoitus tarvittaessa uuteen soittoon, jos tilanne muuttuu.<BR/><BR/>PS. päivystäjälle taas kerran tsemppiä. Loistavia postauksia odotellessa.<BR/><BR/>T: LuuriapinaLuuriapinahttps://www.blogger.com/profile/03573389581814802755noreply@blogger.com